Startpagina   Acupunctuur   Dry needling   Shockwave therapie   Lasertherapie      Orthomoleculair   Stoppen met roken   Rijbewijskeuring   Biografie   Artikelen

Tevens Triggerpoint therapie bij (myofasciale) pijnklachten in de vorm van: Dry needling / Wet needling, Triggerpoint Shockwave Therapie en Lasertherapie.

Triggerpoint therapie.

De "Gecombineerde pijnbehandelng."

Wat zijn myofasciale triggerpoints?

Wat is  Dry needling / Wet needling?

Wat is Triggerpoint Shockwave therapie?

Wat is Lasertherapie?

Wat is acupunctuur?

Dry needling bij fibromyalgie.

Dry needling bij schouder-, nek- en hoofdpijnklachten.

Nieuw bij chronische pijnklachten:

Triggerpoint therapie ("dry needling") bij klachten van arm, nek en schouder (KANS klachten) en hoofdpijn- of migraine klachten.

Schouder- en nekklachten.

Klachten die in het schoudergebied voorkomen zijn bewegingsbeperkingen, pijn, krachtsverlies en uitstralende pijn in arm en hand. De schouder bestaat uit meerdere gewrichten:Dit triggerpoint in de schouderbladheffer geeft pijn en stijfheid

• Het gewricht tussen het schouderblad en de bovenarm
  • Het gewricht tussen het schouderblad en het sleutelbeen
  • Het gewricht tussen sleutelbeen en het borstbeen
  • Het glijvlak tussen het schouderblad en de borstkas

Als één van deze gewrichten niet goed functioneert, geeft dit klachten in de schouder en vaak ook in de arm. Er zijn veel structuren in de schouder die klachten kunnen geven. Denk hierbij aan spieren, gewrichten, slijmbeurzen etc.

Ook bij schouderklachten spelen triggerpoints een grote rol. Veel pijnklachten in het schoudergebied zijn uitstralingsgebieden van triggerpoints. Denk hierbij aan de zgn. KANS klachten (Klachten arm, nek en schouder), pijn tussen de schouderbladen, pijn diep in de schouder, frozen shoulder, slijmbeursontstekingen etc.

De afbeeldingen op deze pagina geven enkele voorbeelden van triggerpoints in het schoudergebied met hun uitstralingsgebieden.

Dit triggerpoint geeft brandende pijn tussen de schouderbladen.

Triggerpoints in spieren geven verkortingen in spieren. Doordat spieren verkort zijn, kun je bepaalde bewegingen van de schouder niet goed meer maken. Spieren die verkort zijn, kunnen niet goed kracht leveren. Samenvattend geven triggerpoints pijn, bewegingsbeperkingen en krachtsverlies. Triggerpoints kunnen ook drukken op zenuwen. Daardoor kun je dove of tintelende gevoelens krijgen in arm en/of hand.

Triggerpoints in de infraspinatus spier (onderdoorn spier) komen het meest voor bij schouderklachten. Deze spier ligt aan de achterkant van de schouder, maar geeft klachten aan de voorkant van de schouder. De pijn voelt doorgaans alsof hij diep in het gewricht zit. Soms wordt de pijn ook afgeleid naar de nek, binnenkant schouderblad, de onderarm en de hand. Dit stimuleert weer de vorming van triggerpoints in de strekspieren van hand en vingers, waardoor er pijn en andere symptomen in de hand bijkomen.

Als deze spier is aangedaan dan wordt het draaien van de arm moeilijker. Denk hierbij aan de bh los- en vastmaken, jas aan- en uitdoen. Ook het liggen op de schouder is pijnlijk.

Hoofdpijn en migraine.

Uit recente onderzoeken blijkt dat 38 % van de bevolking één of andere vorm van hoofdpijn heeft. 8,4 % van de bevolking heeft migraine.

Van alle hoofdpijnklachten valt ongeveer 90 % onder de noemer spanningshoofdpijn en migraine. Juist bij deze twee hoofdpijnvormen is de relatie met triggerpoints het grootst.

Triggerpoints veroorzaken een verbazingwekkend scala van symptomen in hoofd en nek. Hieronder een opsomming van symptomen in hoofd en nek die naast hoofdpijn en migraine door triggerpoints kunnen worden veroorzaakt.

• Pijn en gevoeligheid van het gebit.
  • Verstopte en pijnlijke oren.
  • Een stijve nek.
  • Keelpijn en chronisch hoesten.
  • Duizeligheid en evenwichtsstoornissen.
  • Rode, pijnlijke en/of tranende ogen, wazig zien.
  • Kaakproblemen als knappende kaken, verminderd bewegen van de kaken.
  • Hangende oogleden.
  • Gevoelloze lippen en tongpijn.

Hoofdpijn is een klassiek voorbeeld van uitstralende pijn. Het aanraken van triggerpoints wekt herkenbare hoofdpijn op. Daarnaast geeft het tot rust brengen van triggerpoints vermindering van hoofdpijn. De spieren die uitstralende pijn in het hoofd geven zijn de spieren in nek, kaak, bovenrug en van het hoofd zelf. De afbeeldingen op deze pagina geven enkele voorbeelden van veel voorkomende triggerpoints met hun uitstralingsgebied.

Het beeld van spanningshoofdpijn en migraine kan gemakkelijk ontstaan door een overlap van verschillende uitstralingsgebieden vanuit enkele triggerpoints. Ook voor migrainepatiënten kan de triggerpoint therapie goede resultaten geven.

Een beeld van spanningshoofdpijn of migraine doordat verschillendeDit triggerpoint geeft pijn die aan de schedelbasis begint en die