De "Gecombineerde pijnbehandeling."

Wat zijn myofasciale triggerpoints?

Wat is  Dry needling / Wet needling?

Wat is Triggerpoint Shockwave therapie?

Wat is Lasertherapie?

Wat is Acupunctuur?

Dry needling bij fibromyalgie.

Triggerpoint therapie bij klachten van arm, nek en schouder (KANS klachten) alsmede hoofdpijn en migraine klachten.

Webshop voedingssupplementen Gezond en Fit:

Koop hier uw voedingssupplementen met 20-25% korting.

KANS klachten (Klachten Arm, Nek en Schouder).

Klachten die in het schoudergebied kunnen voorkomen zijn pijn,  bewegingsbeperkingen, krachtsverlies en uitstralende pijn in arm en hand.

De schouder bestaat uit meerdere gewrichten:Dit triggerpoint in de schouderbladheffer geeft pijn en stijfheid

• Het gewricht tussen het schouderblad en de bovenarm

• Het gewricht tussen het schouderblad en het sleutelbeen

• Het gewricht tussen sleutelbeen en het borstbeen

• Het glijvlak tussen het schouderblad en de borstkas

Als één van deze gewrichten niet goed functioneert, geeft dit klachten in de schouder en vaak ook in de arm. Daarnaast zijn er veel structuren in de schouder die klachten kunnen geven. Denk hierbij aan spieren, gewrichten, pezen, kapsels en slijmbeurzen.

Vaak werd er bij schouderklachten gedacht aan een inklemming van een pees of slijmbeurs en scheuren in pezen. Naar triggerpoints in spierweefsel werd tot voor kort weinig gekeken.

In april 2011 is fysiotherapeut  Carel Bron aan de Radboud Universiteit Nijmegen gepromoveerd op een onderzoek naar  triggerpoints bij schouderklachten. In zijn onderzoek ontdekte hij dat triggerpoints in spieren rondom de schouder een belangrijke verklaring bieden voor het ontstaan van schouderklachten.

Dus bij schouderklachten spelen triggerpoints of spierknopen een grote rol in de pijnklachten. Veel pijnklachten in het schoudergebied ontstaan door triggerpoints, die in verschillende spieren rondom de schouder aanwezig kunnen zijn.

Zie voor de uitleg triggerpoints:

Wat zijn myofasciale triggerpoints?

De afbeeldingen op deze pagina geven enkele voorbeelden van triggerpoints in het schoudergebied met hun uitstralingsgebieden waar de pijn van de triggerpoint kan uitstralen.

Dit triggerpoint geeft brandende pijn tussen de schouderbladen.

Triggerpoints in spieren geven, naast pijn ook verkorte spieren. Doordat spieren verkort zijn door de triggerpoints, kun je bepaalde bewegingen van de schouder niet goed meer maken. Spieren die verkort zijn, kunnen ook minder kracht leveren.

Samenvattend geven triggerpoints pijn, bewegingsbeperkingen en krachtsverlies. Triggerpoints kunnen ook drukken op zenuwen. Daardoor kun je dove of tintelende gevoelens krijgen in arm en/of hand.

Triggerpoints in de infraspinatus spier (zie afbeelding) komen het meest voor bij schouderklachten. Deze spier ligt aan de achterkant van de schouder, maar geeft bij aanwezigheid van triggerpoints  pijnklachten aan de voorkant van de schouder. De pijn voelt doorgaans alsof hij diep in het gewricht zit. Vaak wordt de pijn ook afgeleid naar de onderarm en de hand. Dit stimuleert weer de vorming van triggerpoints in de strekspieren van hand en vingers, waardoor de pijnklachten zich uitbreiden.

Veel schouderklachten worden dus veroorzaakt door triggerpoints. Het inactiveren van de triggerpoints door Dry needling of de "Gecombineerde pijnbehandeling", zal veelal veel verlichting van de pijn geven.

Hoofdpijn en migraine.

Uit recente studies blijkt dat 47% van de bevolking één of andere vorm van hoofdpijn heeft. Hoofdpijn komt weliswaar op alle leeftijden voor, maar het meest tussen de 15 en 35 jaar. Hoofdpijn komt bij vrouwen meer voor dan bij mannen. Dagelijkse hoofdpijn komt bij één op de twintig volwassenen voor. De meeste hoofdpijn patiënten raadplegen geen arts.

Van alle hoofdpijnklachten valt ongeveer 90% onder de noemer spanningshoofdpijn en migraine. En juist bij deze twee hoofdpijnvormen spelen triggerpoints vaak een hele grote rol in het ontstaan of onderhouden van de hoofdpijnklachten.

Triggerpoints in hoofd-, kaak- nek-, hals- en schouderspieren veroorzaken een verbazingwekkend scala van symptomen in het hoofd.

Zie voor de uitleg triggerpoints:

Wat zijn myofasciale triggerpoints?

Triggerpoints hebben sterk de neiging uit te stralen. De afbeeldingen op deze pagina geven enkele voorbeelden van veel voorkomende triggerpoints met hun uitstralingsgebied naar het hoofd.

Vaak overlappen de uitstralingsgebieden van diverse spieren elkaar. Het beeld van spanningshoofdpijn en migraine kan gemakkelijk ontstaan door een overlap van verschillende uitstralingsgebieden vanuit enkele triggerpoints.

Een beeld van spanningshoofdpijn of migraine doordat verschillende

Hierboven ziet u de overlap van schouder- nek- en halsspieren, welke allen uitstralende pijn naar het hoofd geven.

Voor hoofdpijn- en migrainepatiënten kan de triggerpoint therapie goede resultaten geven. Door het inactiveren van triggerpoints in schouder-, nek-, hals- en kaakspieren, kunnen de hoofdpijnklachten sterk verminderen.

In de "Gecombineerde pijnbehandeling" wordt de Dry needling / Wet needling  gecombineerd met Lasertherapie, Triggerpoint Shockwave therapie, Acupunctuur en Microstroomtherapie om het uiteindelijke resultaat zo groot mogelijk te maken.