Praktijk voor Dry needling / Wet needling (Triggerpoint injecties), Shockwave therapie, High Intensity Laser Therapy en Medische Acupunctuur.

Wat is Shockwave therapie (ESWT)?

Shockwave therapie - Roden. De Shockwave therapie of ESWT is een relatief nieuwe behandelingsmethode bij chronische pijnklachten, zoals schouderklachten, hielspoor, tenniselleboog, nek- en rugklachten en pijnklachten door triggerpoints. Shockwave behandeling is een zeer effectieve methode bij diverse pijnklachten. ESWT is de afkorting van Extracorporal Shock Wave Therapy. Shockwave therapie of ESWT is een behandelingsmethode waarbij gebruik wordt gemaakt van hoogenergetische schokgolven. Deze hoogenergetische schokgolven verplaatsen zich bij een Shockwave behandeling via een apparaat vanaf de buitenkant van het lichaam naar het lichaamsgebied dat wordt behandeld. Door deze schokgolven worden de stofwisseling en de bloedcirculatie van het pijnlijke gebied verbeterd, waardoor het lichaam wordt gestimuleerd om de aandoening te herstellen. Shockwave behandeling is dus een manier om het zelfgenezend vermogen van het lichaam te prikkelen. Door de Shockwave therapie neemt de pijn af en verbeteren zich de bewegingsfuncties.

Filmpje Shockwave therapie.

De techniek die bij Shockwave therapie wordt gebruikt is afgeleid van de technologie die bij de niersteenvergruizer wordt gebruikt. Shockwave therapie wordt al een jaar of tien toegepast in Nederland en met bewezen succes ingezet voor de behandeling van klachten aan het bewegingsapparaat zoals bijvoorbeeld verkalking in het schoudergewricht, tennisarm, hielspoor en jumpers knee. Deze therapie wordt gezien als één van de meest vernieuwende ontwikkelingen voor de behandeling van pijnklachten. Maar ook bij spierknopen of triggerpoints heeft de Shockwave therapie zich al bewezen. De Shockwave therapie heeft een gunstige uitwerking bij het inactiveren van spierknopen of triggerpoints en wordt steeds vaker ingezet bij pijnklachten.

Wat is de werking van de Schokwave therapie of ESWT?

Shockwave therapie geeft direct na de behandeling een langdurig aanhoudende pijnvermindering. Shockwave therapie zorgt voor een verbeterde doorbloeding en verhoogt het metabolisme van spieren. De fysiologische genezing wordt gestimuleerd. Eventueel aanwezige verkalking worden weker ten gevolge van de schokgolven. Na behandeling is vaak een vaatverwijding te zien, hetgeen het herstel van spieren en pezen versnelt. Tevens wordt de aanmaak van nieuwe bloedvaatjes gestimuleerd evenals de aanmaak van nieuw bindweefsel.

Er zijn een dus aantal hypotheses, die de werking van shockwave zouden kunnen verklaren:

- De schokgolven stimuleren de stofwisselingsprocessen en daarmee het herstel van weefsels.

- De schokgolven zorgen voor de aanmaak van nieuwe bloedvaatjes, essentieel voor de aanvoer van opbouwstoffen en afvoer van afvalstoffen.

- De schokgolven veranderen de compactheid van kalkdepots in kapsels en pezen. Het kalk kan gefragmenteerd worden en eventueel verdwijnen.

- De schokgolven zouden een lokaal pijnstillend effect veroorzaken door stimulatie van lokale zenuwuiteinden.

- De aanmaak van nieuw bindweefsel wordt gestimuleerd.

Shockwave therapie is daarom de behandeling voor klachten van spieren, pezen, kapsels, slijmbeurzen en gewrichten.

Deze behandeling kan met lichte pijn gepaard gaan, maar is minder pijnlijk dan Dry needling. Daarom is de Shockwave therapie een goed alternatief voor Dry needling wanneer deze behandeling te pijnlijk is voor de patiënt.

Bijwerkingen komen nauwelijks voor. Soms voelt het behandelde gebied de eerste uren nog wat gevoelig of verdoofd aan. Heel soms ontstaat een kleine bloeduitstorting, zwelling of irritatie van de huid in het behandelgebied.

Hoe ziet een Shockwave therapie behandeling eruit ?

De arts zal aan de hand van een vraaggesprek en een onderzoek besluiten of Shockwave therapie een geschikte aanvulling op uw pijnbehandeling kan zijn. Daarna wordt de plaats waar behandeld gaat worden gemarkeerd. Om het weefsel te laten wennen zullen er eerst geluidsgolven met weinig energie gegeven worden. Gedurende de gehele behandeling zal de arts u vragen om aan te geven wanneer de behandeling een te hevige sensatie oproept. De intensiteit zal dan worden aangepast. De behandeling met shockwave duurt 6 tot 15 minuten.

Filmpje Shockwave therapie.

Shockwave therapie gecombineerd met de High Intensity Laser Therapy.

Er zijn een aantal studies, die aantonen dat als Shockwave therapie gecombineerd wordt met Lasertherapie, de resultaten nog beter zijn. Daarom wordt in mijn praktijk de Shockwave therapie altijd gecombineerd met de Lasertherapie.

Indicaties Shockwave therapie:

Nieuw binnen de Shockwave therapie: de Spine-Actor en de Peri-Actor.

• De Spine-Actor: de behandeling van rug- en nekklachten.

Nieuw in mijn praktijk is de Spine-Actor: een speciale applicator voor het shockwave apparaat, welke met name gebruikt kan worden om wervels in de juiste stand te zetten (wat ook in de manuele therapie gebeurt) en om de spiertjes te behandelen die dakpansgewijs van de ene naar de andere wervel lopen (paravertebrale spiertjes genoemd). Als in deze spiertjes triggerpoints zitten, zal het door het verkorten van deze spiertjes, de wervels wat scheef trekken. Dit kan druk en irritatie geven van de aldaar uittredende zenuw, hetgeen uitstralende pijn geeft en andere triggerpoints kan verergeren.

De Spine-Actor inactiveert de triggerpoints in deze paravertebrale spiertjes en de wervels zelf worden door de schokgolven weer in de juiste stand gebracht. De behandeling met de Spine-Actor geeft hierdoor extra therapeutische mogelijkheden bij niet alleen rug en nekklachten, maar ook bij vele andere pijnklachten.

• De Peri-Actor: de behandeling van bindweefsel(fascia), pezen en gewrichtskapsels.

De laatste jaren is bekend geworden dat het bindweefsel rondom spieren en organen, pezen en gewrichtskapsels een belangrijke rol speelt in het ontstaan van pijnklachten. In 1950 bestudeerde de Amerikaanse biochemicus Ida Rolf voor het eerst het bindweefsel; ook wel fascia genoemd. Zij was toen al van mening dat de fascia een grote rol spelen in het veroorzaken van pijnklachten; meer dan de spieren zelf. Vandaag aan de dag is het bekend dat de fascia heel veel pijnvezels bevatten en om die reden een rol mee kan spelen in pijnklachten.

Onderzoek aan de Universiteit van Ulm in Duitsland toonde aan dat bij patiënten met pijnklachten de fascia rondom de spieren en pezen verdikt en stug waren. De elasticiteit van de fascia was afgenomen. Hierdoor vermindert het vermogen van de spieren om samen te trekken, wat spierstijfheid geeft.Tevens ontstaan er spierpijnklachten.

De fascia wordt ook beïnvloed door stress. Stress geeft verhoogde spierspanning. Hierdoor wordt ook de fascia rondom spieren verstijfd. Omdat de fascia zoveel pijnvezels bevat kan hierdoor chronische pijn ontstaan.

Met deze kennis heeft Storz Medical nieuwe applicatoren ontwikkeld voor de Shockwave therapie voor de behandeling van deze veranderingen in het bindweefsel of fascia. De speciale vorm van deze applicatoren maakt het mogelijke om naast de behandeling van spieren, ook de fascia te behandelen, waardoor chronische pijn beter behandeld kan worden.

In de "Gecombineerde pijnbehandeling" wordt de Dry needling / Wet needling (Triggerpoint injecties) gecombineerd met High Intensity Laser Therapy, Shockwave therapie en Medische Acupunctuur om het uiteindelijke resultaat zo groot mogelijk te maken.

S. van der Veen, arts - Gravenmaat 17 - 9302 GA Roden

Tel: 0505014666